چيستان بيل‌گيتس


دو اتاق در مجاورت هم قرار دارند. هر کدام یک در دارند ولی هیچکدام پنجره
ندارند. درهایشان که بسته باشد درون اتاقها کاملا تاریک است. در یک اتاق
سه چراغ برق به توانهای ۱۰۰، ۱۱۰ و ۱۲۰ وات و در اتاق دیگر سه کلید برق
مثل هم وجود دارد.ما نمیدانیم کدام کلید
کدام چراغ را روشن میکند( مثلا نمیدانیم آیا کلید وسطی مربوط است به چراغ
وسطی یا به چراغهای دیگر اما بطور قطع میدانیم که هر کدام از کلید ها یکی
از چراغها را روشن میکند. همچنین ترتیب چراغها را هم نمیدانیم ). شما
معلوم کنید که هر کلید مربوط به کدام چراغ است.. برای اینکار و
 در شروع، شما باید در اتاق کلیدها باشید و کار را از آنجا شروع کنید.
شما میتوانید هر چند مرتبه که بخواهید کلیدها را روشن و خاموش کنید. اما
شما تنها هستید و نمیتوانید از کسی کمک بگیرید و هیچگونه وسیله ای هم
خواه برقی خواه غیر برقی بهمراه ندارید و مهمتر از همه اینکه شما حق
ندارید بیش از یکبار وارد اتاق چراغها شوید و وقتیکه وارد شدید و بیرون
آمدید، دیگر نمیتوانید مجددا وارد آن اتاق بشوید.


این چیستان را بیل گیتس در سال ۲۰۰۲ طراحی کرد تا از بین ۱۰۰ مهندس یکی
را برای شرکتش انتخاب کند.حال بفرمایید که هر کلید کدام چراغ را روشن می
کند؟

نقدون (4)


جلسه شوراي دبيران، مدرسه شهيد اكبري  

   روز سه شنبه 89/9/16 در مدرسه شهيد اكبري جلسه شوراي دبيران بود. به همين دليل دانش آموزان، يك ساعت زودتر تعطيل شدند (حالا اين يك ساعت بيرون مدرسه چيكار ميكنن الله اعلم!!!)

    جناب آقاي مشهدي عباسي معاون آموزشي و نو آوري آموزش و پرورش هم در اين جلسه حضور داشتند تا به س‍‍والات معلمان گرامي پاسخ دهند. قبل از اينكه به سوالات و انتقادات معلمان و پاسخ هاي آقاي مشهدي عباسي بپردازم جا دارد كه يك تشكر ويژه از ايشان داشته باشم كه با وجود انتقادات شديد و بعضا تند معلمان باز هم در جلسات آنها حاضر مي شوند و اين نشان از ظرفيت بالا و انتقادپذيري اشان دارد.( هر چند در همين جلسه از يكي دو مورد كمي هم ناراحت شدند!)

  سوالات و انتقادات معلمان را مي توان در دو بخش تقسيم كرد:

الف)   سوالات و انتفاداتي كه در حوزه كلان آموزش و پرورش مطرح شد




ادامه نوشته

این مارمولک ها(3)(براي همه)

یک مهندس کامپیوتر و یک مهندس مکانیک در یک  مسافرت طولانى هوائى کنار یکدیگر در هواپیما نشسته بودند

مهندس کامپیوتر رو به مهندس مکانیک کرد و گفت: مایلى با همدیگر بازى کنیم؟ 

 مهندس که می‌خواست استراحت کند محترمانه عذر خواست و رویش را به طرف پنجره برگرداند و پتو را روى خودش کشید.  مهندس کامپیوتردوباره گفت: بازى سرگرم‌کننده‌اى است. من از شما یک سوال می‌پرسم و اگر شما جوابش را نمی‌دانستید ۵ دلار به من بدهید. بعد شما از من یک سوال می‌کنید و اگر من جوابش را نمی‌دانستم من ۵ دلار به شما می‌دهم. مهندس مکانیک مجدداً معذرت خواست و چشمهایش را روى هم گذاشت تا خوابش ببرد. این بار، مهندس کامپیوترپیشنهاد دیگرى داد.
 
گفت: خوب، اگر شما سوال مرا جواب ندادید ۵ دلار بدهید ولى اگر من نتوانستم  سوال شما را جواب دهم ٥٠ دلار به شما می‌دهم. این پیشنهاد چرت مهندس را پاره کرد و رضایت داد که با پزشک بازى کند
 
مهندس کامپیوترنخستین سوال را مطرح کرد: «فاصله زمین تا ماه چقدر است؟» مهندس بدون اینکه کلمه‌اى بر زبان آورد دست در جیبش کرد و ۵ دلار به پزشک داد.
 
حالا نوبت خودش بود. مهندس مکانیک گفت: «آن چیست که وقتى از تپه بالا می‌رود ۳ پا  دارد و وقتى پائین می‌آید ۴ پا؟» مهندس کامپیوترنگاه تعجب آمیزى کرد و سپس به سراغ کامپیوتر قابل حملش رفت و تمام اطلاعات موجود در آن را مورد جستجو قرار داد. آنگاه از طریق مودم بیسیم کامپیوترش به اینترنت وصل شد و اطلاعات موجود در کتابخانه کنگره آمریکا را هم جستجو کرد. باز هم چیز بدرد بخورى پیدا نکرد. سپس براى تمام همکارانش پست الکترونیک فرستاد و سوال را با آنها در میان گذاشت و با یکى دو نفر هم گپ  زد ولى آنها هم نتوانستند کمکى کنند.
 
بالاخره بعد از ۳ ساعت، مهندس را از خواب بیدار کرد و ٥٠ دلار به او داد.
 
مهندس مودبانه ٥٠ دلار را گرفت و رویش را برگرداند تا دوباره بخوابد. مهندس کامپیوتربعد از کمى مکث، او را تکان داد و گفت: «خوب، جواب سوالت چه بود؟» مهندس مکانیک دوباره بدون اینکه کلمه‌اى بر زبان آورد دست در جیبش کرد و  ۵ دلار به مهندس کامپیوترداد و رویش را برگرداند و خوابید!!!!

 

نقدون(3)

بدون شک آموزش و پرورش ایران نیاز به تحول اساسی دارد. اینکه مشکلات اساسی این نظام چیست و چه خط مشی و فلسفه ای می تواند این مشکلات را بر طرف کند سؤالی قدیمی و متداول است و پاسخ های متفاوتی به آن داده شده.

 مقاله زیر که از سایت زیباوب انتخاب کردم میتونه تصویر نسبتا خوبی از این مشکلات تصویر کنه. اگه حوصله کنید و بخونید( چون یکمی طولانیه) حتما استفاده میکنید


آموزش و پرورش ایران و توسعه پایدار

 

             آموزش و پروش مدرن و معاصر در ایران، به قدمتی تقریباً یکصد ساله، بخش معتنابهی از منابع این دوره از تاریخ کشورمان را به خود اختصاص داده است. علیرغم اینکه در این نظام یکی از اصیل‌ترین و وسیع‌ترین قشر فرهنگی تاریخ، یعنی معلمان،‌ شرکت داشته‌اند و همه نهادها، گروه‌ها و آحاد جامعه به نوعی در تحقق اهداف آن مشارکت دارند، با این وجود اکنون با بغرنج‌ترین مشکلات و چالش‌ها مواجه می‌باشد،‌ به گونه‌ای که بسیاری از محققان و اندیشمندان جامعه، ریشه اغلب مشکلات، نابسامانی‌ها، نارسایی‌ها و بحران‌های اجتماعی را در سیستم و فرایند آموزشی جستجو و معرفی می‌کنند.
                   گفته شده قریب 15 درصد بودجه کشور در آموزش و پرورش به مصرف می‌رسد و از...

ادامه نوشته

اين مارمولك ها(2)(براي همه)

( هرچند"اين مارمولك ها"ي ايندفه خارجيه،‌ ولي خداييش خيلي رديفه!‌ با تشكر از دوست خوبم مسعود نجاري كه اين مطلبو به ايميلم فرستاد)

يكي از روزهاي سال اول دبيرستان بود. من از مدرسه به خانه بر مي گشتم كه يكي از بچه هاي كلاس را ديدم. اسمش مارك بود و انگار همه‌ي كتابهايش را با خود به خانه مي برد.

با خودم گفتم: 'كي اين همه كتاب رو آخر هفته به خانه مي بره. حتما ً اين پسر خيلي بي حالي است!'

 

من براي آخر هفته ام برنامه‌ ريزي كرده بودم. (مسابقه‌ي فوتبال با بچه ها، مهماني خانه‌ي يكي از همكلاسي ها) بنابراين شانه هايم را بالا انداختم و به راهم ادامه دادم.‌

 

همينطور كه مي رفتم،‌ تعدادي از بچه ها رو ديدم كه به طرف او دويدند و او را به زمين انداختند. كتابهاش پخش شد و خودش هم روي خاكها افتاد.

ادامه نوشته

نقدون(2)


فاصله نجومي

   مي گويند قرار است ما در سال 1404 يكي از قطب هاي علمي منطقه و حتي جهان باشيم! حالا 15 سال تا اين تاريخ باقي مانده. بنا براين دانش آموزان الان،‌ دانشمندان فرداي اين مملكت هستند كه اكنون در مدارس ما مشغول تحصيلند. آيا مدارس ما شرايط تربيت چنين دانشمنداني را دارند كه ايران را به يكي از قطب هاي علمي منطقه تبديل كنند؟ . به نظر شما دانش آموزان امروز ما با توجه به شرايط حال حاضر آموزش و پرورش مي توانند به چنين جايگاهي برسند؟

    بي شك ‍‍‍‍ژاپن يكي از قطب هاي علمي و صنعتي دنياست. مقاله كوتاه زير نگاهي به وضعيت و برنامه مدارس در ژاپن است. به نظر شما تا 15 سال آينده چقدر مي توانيم به اين شرايط نزديك شويم؟ لطفا ملاحظه بفرماييد:


نگاهی به وضعیت و برنامه مدارس ژاپن

شعار ژاپنی ها اين است ؛  هر فرد در هرجا و هر زمان بايد بياموزد


   كشور كوچك ژاپن در كناره‌ي اقيانوس آرام طي چند دهه ي اخير توانسته است خود را به عنوان يكي از امپراطوران تكنولوژي ، صنعت و اقتصاد به جهان معرفي نمايد مسلماً منابع نفت وگاز باعث توسعه‌ي اين كشور آتشفشاني و زلزله خيز نشده است بلكه توجه به نيروي انساني و مديريت آن ، راز توسعه ي ژاپن بوده است .

            در مطالعات « تيمز »كه در باره پيشرفت تحصيلي بيش از 40 كشور جهان و در درسهاي رياضي و علوم تجربي انجام گرفته است ژاپن در اين 2 درس و در تمام مقاطع سني بين 3 كشور اول بوده و ايران به همراهي كلمبيا و آفريقاي جنوبي در انتهاي جدول قرار دارد .همچنين «پرفسور وزرا وگلezra vogel » استاد دانشگاه هاروارد در تحقيقات خود به اين نتيجه دست يافت كه دانش آموزان ژاپني كه دوره ابتدايي را در كشور آمريكا گذرانده‌اند هنگام بازگشت به كشور خود از همسالان خود در درسهاي رياضي و علوم عقب‌ترند .

نگاهي به ژاپن ...           

ادامه نوشته